Zakon o spremembah in dopolnitvah Zakona o evidencah na področju dela in socialne varnosti

Nova sprememba zakona v Sloveniji omogoča učinkovitejši nadzor delovnega časa. Cilji vključujejo jasnejšo opredelitev evidenc, dostop do podatkov za delavce in izboljšanje inšpekcijskega nadzora. Delodajalci morajo izpolniti zahteve do 21. oktobra 2023.

Vlada Republike Slovenije nas je v mesecu aprilu razveselila z Zakonom o spremembah in dopolnitvah Zakona o evidencah na področju dela in socialne varnosti. Pojasnila je, da je namen spremembe zakona učinkovitejši nadzor Inšpektorata Republike Slovenije za delo nad določbami, ki urejajo delovni čas, odmore in počitke.

Cilji predlagane spremembe zakona so jasnejša opredelitev, za katera razmerja je potrebno voditi evidenco o izrabi delovnega časa, zagotovitev možnosti delavcu, da se seznani s podatki iz evidence o izrabi delovnega časa, zagotovitev učinkovitejšega inšpekcijskega nadzora in s tem posledično spoštovanje določb o delovnem času ter zagotavljanju odmorov in počitkov delavca ter dolgoročnega ohranjanja delavčeve delovne sposobnosti in zdravja.

Prva dilema, ki jo razjasnjuje sprememba zakona, je vprašanje, za koga je potrebno voditi evidenco o delovnem času. Sprememba zakona določa, da je potrebno evidenco delovnega časa voditi poleg delavcev, ki so v delovnem razmerju, tudi za osebo, ki na kakršnikoli drugi pravni podlagi opravlja delo za delodajalca ali opravlja samostojno poklicno pot, kmetijsko ali drugo dejavnost, in osebo, ki pri delodajalcu opravlja delo zaradi usposabljanja. 

Pred spremembo zakona je bil delodajalec dolžan beležiti le podatek o številu opravljenih ur, ne pa tudi podatka o začetku in zaključku delovnega časa. Takšna ureditev je po mnenju pristojnega inšpektorata onemogočala nadziranje delovnega časa, odmore in počitke, dela v manj ugodnem delovnem času in ali je delo opravljeno v neenakomernem razporejenem ali prerazporejenem delovnem času.

Sprememba zakona tako nalaga delodajalcu, da v evidenco delovnega časa evidentira podatke o številu ur, skupno število opravljenih delovnih ur s polnim delovnim časom in s krajšim delovnim časom od polnega, opravljene ure v času nadurnega dela, neopravljene ure, za katere se prejema nadomestilo plače iz sredstev delodajalca, z oznako vrste nadomestila, neopravljene ure, za katere se prejema nadomestilo plače v breme drugih organizacij ali delodajalcev in organov, z oznako vrste nadomestila, neopravljene ure, za katere se ne prejema nadomestilo plače, število ur pri delih na delovnem mestu, za katera se šteje zavarovalna doba s povečanjem, oziroma na katerih je obvezno dodatno pokojninsko zavarovanje, z oznako vrste statusa, čas prihoda na delo in odhoda delavca z dela, izraba in obseg izrabe odmora med delovnim časom, opravljene ure v drugih posebnih pogojih dela, ki izhajajo iz razporeditve delovnega časa (zlasti opravljene ure nočnega, nedeljskega, izmenskega, prazničnega dela, dela v deljenem delovnem času in druge oblike razporeditve delovnega časa, določene z zakonom ali kolektivno pogodbo), opravljene ure v neenakomerno razporejenem delovnem času ali v začasno prerazporejenem delovnem času in tekoči seštevek ur v tednu, mesecu oziroma letu, iz katerega je razvidno referenčno obdobje, ki se upošteva za neenakomerno razporeditev in za začasno prerazporeditev polnega delovnega časa.

Prav tako sprememba zakona delodajalcu nalaga obveznost zagotavljanja delavcu vpogled v podatke iz evidence o izrabi delovnega časa, tako na mesečni kot tudi na tedenski ravni.

PORTAL Evidenca delovnega casa

Obravnavana sprememba delodajalcu ne nalaga obveznega vodenja evidence delovnega časa v elektronski obliki, daje pa možnost sindikatu pri delodajalcu, da predlaga uvedbo le-te in določa obveznost delodajalca, da se do predloga opredeli in v primeru zavrnitve uvedbe elektronskega vodenja delovnega časa pisno obvesti inšpektorat, pristojen za delo.

Vsi tisti delodajalci, ki imate fiktivne evidence delovnega časa (vsi so opravili točno osem ur), ali ne vodite evidence delovnega časa, oziroma ste opustili vodenje evidence delovnega časa, boste morali to pomanjkljivost odpraviti najkasneje do 21. oktobra 2023.

Ne veste kje začeti?

Pomagali vam bomo:

  • pripraviti pravilnik, ki bo urejal delovni čas pri delodajalcu,
  • vzpostaviti evidenco delovnega časa, ki bo spremljala vse vidike delovnega časa, kot jih nalaga zakonodaja, in
  • zagotoviti ustrezno hrambo evidence.

za Optius.com pripravila:

mag. Larisa Istenič univ. dipl. prav., https://www.larius.si/

Želite biti na tekočem o prostih delovnih mestih, na svoj e-naslov?
Brezplačni E-informator vam to omogoča.